Alleen in januari: 50% korting op de Warme Groet!

Geborgde Werkwijze

Verantwoorde alcoholverkoop is voor Breugem Bier erg belangrijk, ook bij bierpakket bezorging. Breugem Bier wil bij het bestellen van bier geen alcohol bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.

Op deze pagina, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe Breugem Bier invulling wordt gegeven aan verantwoorde verkoop op afstand. Met andere woorden, hoe de leeftijdgrens bij Breugem Bier wordt geborgd vanaf het moment van bestellen (telefonisch of online) tot en met het moment van levering. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde (of bij een distributiepunt) en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd. 

Deze pagina is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:

  1. Hoe Breugem Bier, samen met eventuele ketenpartners (bezorgdiensten), de leeftijdsgrens bewaakt van bestelling van bier tot en met de bezorging;

  2. Hoe Breugem Bier ervoor zorgt dat de werkwijze duidelijke en helder kenbaar wordt gemaakt voor medewerkers, eigen bezorgers en/of anderen die werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van Breugem Bier;

  3. Hoe Breugem Bier controleert op de juiste naleving van de geborgde werkwijze en hoe, naar aanleiding van evaluaties van de werkwijze, eventuele veranderingen worden doorgevoerd.

1. Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)

Bij Breugem Bier zijn twee orderstromen te onderscheiden: via de webshop www.breugem bier.nl of direct (B2B) middels een factuur achteraf. Daarom wordt in dit onderdeel onderscheid gemaakt tussen deze twee.

Webshop proces

Als een klant de website van www.breugembier.nl betreedt, wordt hem direct gevraagd aan te geven of hij 18 jaar en ouder is, of nog geen 18 jaar is. Mocht hij geen 18 jaar zijn, dan komt hij niet in de webshop van www.breugembier.nl. Als klant aangeeft ouders dan 18 jaar te zijn, kan hij bestelling in webshop doen. Bij het afrekenen wordt nog benadrukt dat een 18+ check is inbegrepen bij de levering. Deze 18+ check wordt voldaan door PostNL of DPD.

Bij ophalen in Breugem Meeting Point of lokale bezorging door eigen chauffeur wordt tevens een 18+ check uitgevoerd door eigen medewerkers Breugem.

De bierpakketten worden enkel op het adres van de geadresseerde (of bij een postpunt) afgeleverd en de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld aan de hand van een geldig legitimatiebewijs. Als een ontvanger niet thuis is gaat het bierpakket direct naar een postpunt, deze wordt nooit bij de buren bezorgd. B2B factuur proces

Bij onze B2B klanten maken wij de klant erop attent, dat wij verplicht zijn om een 18+ check uit te voeren bij levering. Bij het akkoord geven op een bestelling gaat de klant hier dus ook mee akkoord. De daadwerkelijke verificatie wordt hierin tevens uitgevoerd als hoe dat onder het kopje ‘webshop proces’ gebeurd.

2. Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)

Alle medewerkers dienen zich actief te verdiepen in ons 18+ beleid, en worden hiernaast jaarlijks op de hoogte gebracht van de nieuwste wet- en regelgeving middels een interne training. Bij het verwerken van orders worden verzen labels automatisch met een 18+ check aangemaakt. Het is voor medewerkers dus niet mogelijk om fouten te maken in het aanmaken van verzen labels. Mochten medewerkers daar behoefte aan hebben dan wilt Breugem Bier voorzien in extra betaalde trainingen op kosten van het bedrijf.

3. Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)

Per kwartaal, bij het doen van de belastingaangifte. Voeren wij steekproefsgewijs controles uit bij onze uitvoerende logistieke partijen (PostNL, DPD). Bij iedere levering zou namelijk een handtekening van de ontvanger moeten zitten na de succesvolle controle van de bezorger. Hiernaast vragen wij ook steekproefsgewijs aan klanten of zij aan de deur zijn gecontroleerd.

Als uit de steekproeven een fout blijkt, wordt nader onderzoek verricht bij de partij die hierbij betrokken is.